- Laktózérzékenység, laktózintolerancia, tejcukor érzékenység, tejallergia - https://laktozerzekeny.hu -

Kókuszital

kókuszital, kókusztej [1]

kókuszital

Növényi italokat bemutató sorozatunk következő alanya a kókuszital vagy “kókusztej”, ami semmiképpen nem tévesztendő össze a kókuszvízzel. Mi a különbség a kettő között?

Mire használható a kókuszital?

A kókuszpálma (Cocos nucifera) a pálmafélék családjába tartozó növény pontos eredete ismeretlen, valószínűleg Polinéziából vagy Délkelet-Ázsiából származik. A trópusokon mindenhol termesztik, mivel szinte minden része hasznosítható, így az egyik legértékesebb növények közé tartozik. A termések rostos burkolatából kötelet, fonalat, ruhaanyagot, szőnyeget készítenek. Törzsét és leveleit építőanyagként használják. Virágából kinyert pálmanedvből cukrot, szirupot, ecetet vagy pálmabort készítenek. Termésének, a kókuszdiónak a bélzetét frissen, szárítva és reszelve is fogyasztják. A kókuszdióból zsírt préselnek, melyet étkezési zsiradékként fogyaszthatunk, de a kozmetikai iparban is előszeretettel használják fel. A sokféle felhasználási módot megismerve, nem csoda, hogy az indonéziaiak úgy tarják, hogy a kókuszpálma megad mindent, ami az élethez kell.

Az 1-2 kg tömegű termés magja a kókuszdió.

Éretten külső héja kemény, fás. Belseje üreges, melyet a kókuszvíz tölt ki, ez mint tápfolyadék az érés során ,,táplálja” a belső, ehető rétegét. Az érés alatt ez a folyadék teljesen eltűnik, így a levegővel töltött üreg miatt a kókuszdió rendkívül jó ,,úszó” lesz. Ennek tulajdonságának köszönhetően több ezer kilométert is képes megtenni és kedvező körülmények között elterjedni. Ezért is olyan nehéz megállapítani pontos eredetét. Tehát a kókuszvizet a fiatal termésből nyerik ki, melyet frissen vagy palackozva üdítőitalként fogyasztanak, íze édes és ízletes.

A kókusz rendkívül magas energiatartalommal rendelkezik, amit főként magas zsírtartalmának köszönhető. Gazdag E-, B1 és B2 vitaminokban, illetve magnéziumban, foszforban és káliumban is.

A kókuszolaj (zsír) legnagyobb arányban telített zsírsavakat tartalmaz, ami hozzájárul a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásához, így mértékkel fogyasszuk. E-vitamint tartalmaz (100mg/100g).

A kókuszital vagy “kókusztej”

A kókuszdió belső, fehér húsát a “kókusztej” készítéséhez forró vízbe áztatják, esetleg főzik és kipréselik. Minél többször végzik el ezt a folyamatot, az elkészült ital annál sűrűbb, krémesebb lesz, és zsírtartalma is emelkedni fog. Így kétféle kókuszitalt különböztetünk meg, létezik soványabb és zsírosabb változat. Mivel a kókuszital íze édeskés, színe pedig hófehér, ezért az alacsonyabb zsírtartalmú változatot jól használhatjuk a tehéntej pótlására. Finom kókuszos ízű kakaó, kávé készíthető belőle. Zsírosabb változata – mivel sűrűbb is – a tejszín helyettesítésére kiváló lehet.
Habot nem tudunk belőle készíteni, de sodók, pudingok, illetve krémlevesek, húsos ételek sűrítésére használhatjuk. A zsírosabb, sűrűbb változatokat vízzel hígítva ugyanúgy használhatjuk a tehéntej pótlására. A boltokban megtalálhatjuk konzerv és dobozos formában is, de por formájában is kapható, amit a megfelelő sűrűségűre hígíthatunk vízzel. Mint a többi növényi italnál, találhatunk ízesített és kalciummal, vitaminokkal dúsított változatokat is.

A kókuszital vagy kókuszkrém az egyik legrégebben használt növényi ,,tejpótlék”, hiszen a vietnámi, maláj, thai és indiai konyhaművészet egyik legfontosabb alapanyaga. Az indiaiak egyik legismertebb étele, a curry elképzelhetetlen e nélkül. A curry egy fűszeres, édes-savanykás szósszal készülő húsétel.

Kétféle kókuszital és a tehéntej tápanyagtartalmának összehasonlítása

Az értékek 100 ml (1 dl) mennyiségre vonatkoznak.
A különböző márkanevű termékek tápanyagtartalma ettől eltérő lehet.

  Energia (Kj/Kcal) Fehérje(g) Zsír(g) Szénhidrát(g)
Tehéntej (zsírtartalom: 2,8%) 260/62 3,4 2,8 5,2
Kókuszital (soványabb változat) 85/20 0,1 0,9 2,7
“Kókusztej” (zsírosabb változat) 693/165 2,0 16,5 2,0

Mivel kétféle zsírtartalommal is megvásárolhatóak a kókuszitalok, ezért mindkettő tápanyagtartalmát összehasonlítottuk a tehéntej tápanyagtartalmával.
A soványabb változatot kókuszitalként, a zsírosabbat kókusztejként tüntettük fel. Energiatartalmukat tekintve nem meglepő, hogy a zsírosabb kókusztej körülbelül 2,5-szer magasabb, mint a tehéntej, azonban a soványabb változat alacsonyabb energiatartalmú, mint a tehéntej.
Fehérjetartalma mindkettőnek alacsonyabb, és ne felejtsük el, hogy ezek inkomplett fehérjék (nem tartalmazzák az összes esszenciális aminosavat), mivel állati eredetű terméket nem tartalmaznak. Zsírtartalmuk az energiatartalomhoz hasonlóan alakul, a zsírosabb változaté jóval magasabb mint a tehéntejé. Szénhidráttartalmukat tekintve mindkét változat közel azonos, mindkettő kevesebb mint a tehéntej szénhidráttartalma.

Tejfehérje és tejcukor mentes, így tejfehérje-allergiások [2] és laktózérzékenyek is fogyaszthatják. Nagy népszerűségnek örvend a vegetáriánusok és vegánok [3] körében is.