Laktózérzékenység, tejallergia, tejcukor érzékenység, laktózintolerancia.

Receptek laktózmentes étrendhez

Laktózmentes termékek készítése házilag

Nyomtatás Nyomtatás
laktózmentes tejföl

laktózmentes tejföl

Laktózérzékenység (tejcukor-érzékenység) esetén kerülnünk kell a laktóz-intolerancia tüneteket kiváltó tejet és tejtermékeket. De szerencsére teljesen nem kell lemondanunk róluk. Azt is tudjuk, hogy a laktózérzékenység költséges betegség, de talán az alábbi praktikákkal spórolhatunk is.

Hogyan készíthetünk házilag laktózmentes termékeket?

A kemény sajtok (például a parmezán) és a vaj laktóztartalma már elhanyagolható, így ha kis mennyiségben nem okoz nálunk tüneteket a tejcukor, ezeket mértékkel fogyaszthatjuk. A savanyított tejtermékeknek (joghurt, kefir) szintén kisebb a laktóztartalma, mint a frisseknek, azonban ezeket inkább kerüljük.

garantáltan laktózmentes a növényi vaj és “tejföl”

A tej és több tejtermék laktózmentes változatát megtaláljuk a boltok polcain. De tej helyett ihatunk növényi tejeket, vaj helyett pedig használhatunk ghít (víztelenített vajat) vagy kókuszvajat is.
Ha spórolni szeretnénk, és inkább magunk készítenénk otthon „tejtermékeket”, egy kis gyakorlással sikerülhet.

Vajat gyárthatunk például olajos magvakból: mandulát, mogyorót vagy kesudiót őröljünk meg kávédarálóval, és máris kész a krémes massza, amelyet kenhetünk kenyérre, de tehetünk süteményekbe is.
Ha egy maroknyi maghoz hozzáadunk 1,5 deci vizet, és turmixgépben vagy botmixerrel összeturmixoljuk, tejföl jellegű pépet kapunk.
De vigyázzunk, kellő ideig őröljük, hogy ne maradjon szemcsés.

 

laktózmentes túró tojásból vagy kesudióból

Laktózmentes túrót is készíthetünk házilag süteményekhez.

Ehhez mindössze tojásfehérjére, sóra és citromra vagy ecetre van szükségünk.
Egy liter vízbe facsarjuk bele egy citrom levét, vagy tegyünk bele ugyanennyi ecetet, és forraljuk fel.
Közben három tojás fehérjéjét verjük fel egy csipet sóval.
A felvert fehérjét lassan öntsük bele a forrásban lévő vízbe, és óvatosan kevergessük körülbelül tíz percig, amíg túró állagúvá nem válik.
Ezek a mennyiségek körülbelül 10 deka „túró” elkészítéséhez elegendők.

De olajos magvakból, például kesudióból is készíthetünk túrót, ha laktózérzékenyek vagyunk.

Áztassunk be estére egy maroknyi kesudiót, majd reggel öntsünk még rá vizet, facsarjuk hozzá fél citrom levét, és tegyünk bele két evőkanál cukrot vagy természetes édesítőszert, majd turmixgépben vagy botmixerrel turmixoljuk össze.
Végül keverjünk el benne egy teáskanál útifűmaghéjat, tegyük félre másnapig, hogy túró állagot öltsön, és máris kész a laktózérzékenység esetén is fogyasztható „tejtermék”.

A laktóz-intolerancia hatékony ellenszere a diéta!



Kapcsolódó bejegyzések:

Tejmentes vajhelyettesítők
Tejmentes vajhelyettesítők

Tejallergia és laktózintolerancia esetén is hasznos tipp, otthon olajos magvakból készíteni alternatív, tejmentes vajhelyettesítőket.

Készítsünk otthon laktózmentes alapanyagokat - alternatív túró
Készítsünk otthon laktózmentes alapanyagokat – alternatív túró

Alternatív túró tippek. Ötlet sorozatot indítunk, hogyan készíthetünk otthon laktózmentes finomságokat.

,
ugrás az oldal tetejére