Laktózérzékenység, tejallergia, tejcukor érzékenység, laktózintolerancia.

Receptek laktózmentes étrendhez

Puffadás? Mi lehet a megoldás?

Nyomtatás Nyomtatás
puffadás jellemző tünete a laktóz-intoleranciának

puffadás jellemző tünete a laktózérzékenységnek

Ébredés, megiszom egy pohár vizet, minden rendben.
Aztán éhes leszek, gyorsan behabzsolok egy tálka joghurtos, nyírfacukros müzlit.
Fogmosásra nincs idő, bekapok egy rágót.
Közben már hív a tesóm, hogy „na mi volt tegnap az ügyeletes szerelmemmel”, öltözködés közben gyorsan elhadarom az este lényegét.
Mire oda jutok, hogy begombolnám a nadrágomat, már érzem, hogy fel vagyok puffadva.

De, könyörgöm miért?

Az alap, hogy ezt a monológot férfi és nő is elmondhatta volna. De a felnőttek, akár 50% – a!

A puffadásnak, teltség érzetnek komoly betegségek, de egyszerű triviális okai is lehetnek!

Ismertebb betegségek, melyeknél a puffadás tünetként megjelenhet:

  • laktózérzékenység, laktóz-intolerancia, (tejcukor-érzékenység, tejcukor-intolerancia)

  • tejfehérje allergia

  • gluténérzékenység (cöliákia), gabona-, gluténallergia, Duhring- betegség
  • fruktóz felszívódási zavar – fruktóz malabszorpció
  • irritábilis bélszindróma
  • reflux betegség
  • Cron – betegség
  • epekövesség
  • hasnyálmirigy betegségek, stb. …

Állapotok, melyeknél a puffadást mi idézzük elő,

úgy hogy felesleges mennyiségű levegőt juttatunk a gyomrunkba:

  • rágózás,
  • gyors beszéd, hadarás
  • dohányzás
  • nem megfelelően illeszkedő műfogsor
  • nagyobb mennyiségű szénsavas ital fogyasztása

Ételek, melyek felelősek lehetnek a szokottnál erőteljesebb gáztermelődésért ami puffadást okoz,

ez egyébként bárkinél bármire lehet, egyéni érzékenységtől függően:

  • káposztafélék, karfiol
  • fás retek, fás karalábé
  • száraz hüvelyesek: száraz bab-, lencse-, sárgaborsó
  • egyeseknél az aprómagvas gyümölcsök (málna, ribizli, szeder, eper)
  • túlzásba vitt rostfogyasztás, sajnos egyes divatdiéták esetében a búzakorpa, és a túlzott zöldség-, gyümölcsfogyasztás is előidézheti
  • túlzott gyümölcsfogyasztás miatt a gyümölcscukor, azaz a fruktóz is okozhat puffadásos állapotot
  • cukoralkoholok: bár a cukornál valóban alacsonyabb az energia-, és szénhidráttartalmúk, nagyon óvatosak legyünk velük, mert ha napi 10-30 grammnál többet eszünk belőlük, akkor bizony a puffadás menetrendszerű lehet: xilit – nyírfacukor, szorbit, mannit, eritrit
  • laktózintoleranciában a laktóztartalmú ételek (tej-, tejtermékek vagy laktózzal készült ételek)
  • tejallergiában tejet tartalmazó ételek
  • glutén probléma esetén a glutén tartalmú ételek
  • fruktóz malabszorpció esetén a megengedettnél több fruktóz fogyasztása

Gyógyszerek melyek felelősek lehetnek a puffadás megjelenéséért:

  • antibiotikumok, mert nemcsak a betegséget okozó mikrobákat, baktériumokat pusztítják el, hanem a bélrendszerünkben élő fontos “jó baktériumokat” is
  • puffadást előidőző betegségeket okozó anyagok a gyógyszerekben (pl: tejfehérje, laktóz, glutén, fruktóz, stb…. adalékanyagként a gyógyszerben)

Hogy a hölgyek se maradjanak ki a „jóból”:

  • a menstruáció előtti időszakot a puffadás, fokozott gázképződés is megnehezítheti,
  • hormonterápián lévő hölgyek, a kismamák vagy éppen a nőgyógyászati betegségekben szenvedők is gyakrabban puffadhatnak, mely oka ha bizonyos hormonok magasabb arányban vannak jelen a szervezetben, akkor az a bélmozgások lelassulásához, a székletürítés gyakoriságának csökkenéséhez, ezen keresztül székrekedéshez, puffadáshoz és hasfájáshoz vezethet.

A puffadás leküzdésére van megoldás? Természetesen!

A fentiekből már biztosan világossá vált, hogy a puffadásnak számos oka lehet:

  • táplálkozási hibák
  • betegségek
  • egyéb egyéni sajátosságok.

Tehát a megoldása is minden esetben a kiváltó tényezőtől függ!

  1. Első lépés, ne kísérletezgessünk! Fő irány a puffadás okának a kiderítése!
  2. Második lépés, ha diéta szükséges, akkor dietetikussal annak összeállítása, és betartása.
  3. Harmadik lépés, ha van alternatíva, annak megkeresése, pl: laktózérzékenység esetén a laktáz enzim pótlása!
 , , ,
ugrás az oldal tetejére